Pin It

gavenikritik

 

Hemmeligheden bag klar kommunikation, bedre relationer og mere indflydelse

Maj Bjerre er strategisk rådgiver, coach, foredragsholder, iværksætter og forfatter. Maj har arbejdet som leder i flere internationale virksomheder, både i Danmark og London og har flere certificeringer bag sig indenfor bl.a. Business Coaching, Stress Coaching.

”Som menneske er vi som udgangspunkt åbne for og afhængige af feedback fra mennesker omkring os[…]det hjælper os med at lære og udvikle os […]tilpasse vores adfærd så vi kan indgå i sociale grupper”

Bogen er opdelt i tre hovedafsnit og derunder følger så de mindre underafsnit samt 7 lette tips:

1. Kritik og feedback:
Bl.a. Forskellen mellem kritik og feedback, feedback og kritik er ikke personlig og kritikkens hvem, hvad, hvor.

2. At modtage kritik:
Bl.a. Skyd ikke budbringeren, kritik er et udtryk for en observation og lyt så du hører, hvad der bliver sagt.

3. At give feedback:
Bl.a. Når du skal give feedback, når man for sendt en lort videre og kritik og anerkendelse hver for sig.

Maj Bjerre skriver levende og let om dét at kommunikere. Sproget flyder og de korte og præcise nedslag gør, at guiden er herlig let at slå op i og læse i (og så sider det orange layout lige i skabet) Blandingen af metode, teori og eksempler virker super godt, og jeg vil garantere, at du vil finde eksempler i bogen, der ligner dig selv og dine handlinger. For når alt kommer til alt, er det ikke raketvidenskab, det Maj præsenterer. Tværtom er det tydeligt, hvad der er god og skidt kommunikation – Fakta er bare, at vi alle sammen oplever større eller mindre udfordringer med det åbenlyse. Maj Bjerre sætter en knivskarp finger på de problemstillinger, der kan opstå i interaktionen mellem mennesker, og jeg er vild med metoden – hun kommer stort set hele vejen rundt – og det uden overflødige ord eller tør teori. Min eneste lille anke er, at jeg savnede en dybere indsigt i, hvordan man lukker for den usaglige kritik – det er ikke alle, der er grove i munden, der falder til ro ved at få en spand kærlighed ned over sig.

”Kommunikation handler ikke om at sige det, vi tænker. Kommunikation handler om at sikre, at andre forstår det, vi mener.” Simon Sinek

Kritik og feedback er, om vi vil det eller ej, en naturlig del af vores liv. Fra fødsel til død bliver vores ord og handlinger mødt med reaktioner, gode som mindre gode. Og aktualiteten er (desværre) uomtvistelig. Netop i disse år, er der stor fokus på retorik (kommunikation) fordi det er sket et kæmpe skred i vores måde at tale til og om vores medmennesker. Både bag skærmens anonymitet og i det fysiske møde med mennesker, er kommunikationen ændret, blevet hårdere. Derfor er vigtigheden af god kommunikation et stadig aktuelt tema, der skal frem i lyset og granskes.

”Når vi er lukkede for ideer hører vi kritik, og når vi er åbne for kritik får vi gode råd”

Som jeg ser det, har vi alle et medansvar for en god og saglig kommunikation, og her falder ”Gaven i kritik” lige ned i epicenteret. Denne bog er for alle, den er ikke ”kun” en forretningsmæssig indsigt til dagligdagen på jobbet. Du kan bruge denne lille guide som opslagsværk, som et indblik i kommunikationens DNA og måske vigtigst: så kan du bruge den til at få mere selvindsigt. Så ”Gaven i kritik” er en af den slags guider, der bør stå i enhver families hjem – jeg garanterer for gentagne læsninger.

 


© Bognørden

 

Forfatter: Maj Bjerre

99 sider Forlaget Pause

Anmeldereksemplar

 

Pin It