en sidste ferie

Forfatteren er født og opvokset i Detroit USA, hvor romanens figurer også har deres base. Han debuterede i 2000 med den prisbelønnede roman Second Hand.

Ella og John Robina er i 80érne og mens deres livs efterår har efterladt dem ene i vennekredsen, så rammer sygdom også ægteparret. John er ramt af Alzheimers, der forværres i et højt tempo og Ella er ramt af terminal cancer. Men i stedet for at blive hjemme og høre på børnenes og lægernes bekymringer og krav, beslutter Ella, at hun og hendes John skal ud på deres livs sidste rejse, mens der stadig er klare øjeblikke hos John. Så parret bakker deres gamle autocamper og sætter kursen af den gamle R66 fra Detroit, ned gennem landet og til Disneyland i Californien. Ella er kortholder og kommandant mens John kører på vanen, for de to har livet igennem rejst på ferie i deres elskede camper. Problemet er "bare" at Ella bliver mere og mere dårlig og John har efterhånden flere mørke stunder, hvor han ikke aner hvem Ella er, end han har gode klare stunder. Læg dertil, at den gamle rute tværs gennem landet er lige så forfalden som parret føler sig, og som om de massive helbredsproblemer ikke er nok, så møder parret også en del andre udfordringer på vejen. Måske er Disneyland blot en illusion - selv Ella kommer i tvivl.

Ella er romanes fortæller, hun fortæller om sine tanker, sine handlinger og sine iagttagelser. Og hun gør det både hudløst, humoristisk og herligt levende. For lad det være sagt med det samme: En sidste ferie er en trist fortælling om livets efterår når det byder modstand. Jeg kom helt ind under huden på Ella og var derfor også meget tæt beskuer til Johns kampe med hukommelsen og Ellas side af præcis samme kamp. Og der er på mange måder hård læsning, for frustrationerne står i kø - på begge sider.

Men forfatteren evner både at give et solidt bud på et liv som alzheimerspatient og et liv som pårørende - de sejre og nederlag, der følger med. Og så evner han også at give Ella liv og humor, så det mørke og dystre også får en modpol og bliver "spiselig"

Jeg knuselsker denne roman. Den er varm, kærlig, grusom og hudløst vedkommende. Den er oplysende, tankevækkende og meget underholdende. For den handler om mennesker, levet liv og ønsket om at være med til at forme resten af livet. Kort sagt: En sidste rejse er en roman, der spænder bredt og kan meget mere end bare at underholde.

Helt klart en af sommerens must reads, og så meget gerne mere fra den hånd, tak.

Forfatter: Michael Zadoorian

269 sider HarperCollins Nordic