at koge bjoern

Mikael Niemi bor i det nordligste Sverige, hvor han også er født og opvokset. Niemi debuterede tilbage 1988 og fik sit store gennembrud i 2000 med Populærmusik fra Vittula.

Nu er han tilbage med endnu en roman fra Norrbotten.

Året er 1852 stedet er Kengis, en nordsvensk by på kanten til Lapland.
Vækkelsesprædikant og provst Lars Levi Læstadius har startet ”Vækkelsen” som har stor succes. Provsten er ved siden af gerningen, en stor botaniker. På en af sine vandringer møder provsten en ung samedreng og tager ham med hjem til familien. Drengen får navnet Jussi og bliver snart provstens mest trofaste følger. Men Jussi kommer fra yderst grufulde oplevelser, hele hans barndom har været én lang mishandling, og Jussi lider stadig under, at han ikke evnede at få sin lillesøster med da han flygtede. Provsten prøver med alle midler at indlemme Jussi i familien, lærer ham at læse og skrive og snart er de to uadskillelige. Men, deres hyggelige vandreture glider i baggrunden da en af egnens tjenespiger forsvinder. En ung vogterpige forsvinder og provsten tilkaldes. Provsten indsamler små ledetråde og Jussi noterer alle fund i deres håb om at finde pigen. Og det gør de også, finder pigen. Men, hun er død, og har været udsat for grov vold. Herredsfogeden og landbetjenten fastslår med det samme, at en slagbjørn er løs og står bag overfaldet på pigen. Provsten derimod, han er overbevist om, at der er helt andre onde kræfter på spil. Sammen med Jussi, sætter provsten sig for at finde sandheden, en mulig sandhed, der kan få alvorlige konsekvenser for den lille by og dens indbyggere.

”Mennesket nærer stor skræk for Djævlen. Især når han kommer i ulvens eller slangens skikkelse. Men langt farligere er han i menneskeskikkelse. Og farligst af alt i engleskikkelse. Thi når Satan selv forvandler sig til lysets engel, er det ikke let at undfly ham”

Dette var mit første møde med Mikael Niemi, så jeg må med skam melde, at jeg ikke har noget sammenligningsgrundlag. Men, det får jeg. For det var det første, men så afgjort ikke det sidste møde. Niemi formidler grusomhed, samfunds – og samtidshistorie og så krydrer han det hele med en kriminalhistorie. Og han lykkedes til fulde.

Sproget er en fryd for enhver læser. Figurerne fremstår knivskarpt og spillevende i både tanke og handling. Miljøet hensætter læseren til det kolde nord i forrige århundrede, og alle sanser kom på overarbejde. Jeg lugtede fattigdommen, maden og materien. Jeg fornemmede byens skarpe modsætninger; tro og overtro. Had, frygt og dårskab op imod håbet, kærligheden og ønsket om at høre til. Og frem for alt var jeg Jussi, drengen, der bare gerne ville elskes og elske.

At koge bjørn er en fantastisk stærk samtidsroman. En roman om livet i nord, om tro, håb og kærlighed. Og så altså også en old fashion kriminalroman. Glem alt om nymodens kriminaltekniske metoder, kom i stedet med tilbage til opfindelserne af flere uundværlige frembringelser f.eks. fineraftryk og daguerreotopi – kunsten at afbilde mennersker med lysets kraft.

Plottet holder hele vejen og passer som fod i hose i beretningen. Gengivelserne af de forskellige indsamlede indicier, politiets arbejde og selve opklaringsarbejdet er fint portrætteret og giver minder tilbage til Sherlock Holmes og assistent Watson.

Så, er du fan af gode solide romaner med historisk islæt og gedigent opklaringsarbejde, så er denne sproglige perle en, der så afgjort bør stå på læselisten. Ganske få forfattere evner at sammenflette forskellige genrer – Niemi er en af dem.

Tidligere udkommet:

Populærmusik fra Vittula

Forfatter: Mikael Niemi